Papierowa rewolucja: nowy rozdział w historii przemysłu

Outi Kukkamaki Outi Kukkamaki Industry Segment Manager

„Gdy mówię innym, że pracuję w przemyśle papierniczym, słyszę od nich, że to umierająca branża. Odpowiadam: czyżby? Być może dążysz do prowadzenia biura bez papieru, a swoją gazetę czytasz online, ale codziennie zużywasz mnóstwo papieru. Pomyśl o papierze toaletowym, kawie na wynos lub paczce z zamówieniem złożonym online kilka dni wcześniej”.

Outi Kukkamaki, Industry Segment Manager w firmie Habasit, nie zrażają szybko postępujące zmiany w przemyśle papierniczym. Pracując w tej branży przez niemal dwadzieścia lat, Outi doskonale zdaje sobie sprawę z tego, że cyfryzacja zrewolucjonizowała świat, jednak pomimo spadku liczby materiałów drukowanych obserwuje, jak przemysł papierniczy staje się rozkwitającym rynkiem o obiecującej przyszłości.

Wykraczając poza słowo drukowane

W 1981 roku odbył się królewski ślub księżnej Diany. Zainteresowanie prasą było wówczas tak duże, że w Europie zabrakło papieru gazetowego. Podobna sytuacja miała miejsce w 1998 roku, gdy Francja zgarnęła trofeum Pucharu Świata FIFA.

Zapotrzebowanie na słowo drukowane z roku na rok maleje, ale popyt na papier, o dziwo, wzrasta. Jedną z przyczyn takiego stanu rzeczy jest gwałtowny rozwój e-handlu, który wykorzystuje papier do opakowań chroniących przesyłki. W samej Ameryce Północnej 95% wszystkich produktów jest wysyłanych w kartonach z tektury falistej, co wymaga wyprodukowania niemal 60 milionów ton tektury.

Innym czynnikiem jest wzrost liczby produktów papierowych w przemyśle spożywczym. Papierowe opakowania stały się ważnym narzędziem marketingowym, a rosnący nacisk na ochronę środowiska sprawił, że zaczęły wypierać z rynku opakowania plastikowe.

W trosce o środowisko

Nie jest zaskoczeniem, że w tak dużej branży jak przemysł papierniczy kwestia zrównoważonego rozwoju budzi rosnące zainteresowanie. „Współcześnie papier gazetowy produkowany jest ze starych czasopism i gazet” – wyjaśnia Outi. „Niemal wszystkie zakłady papiernicze w Europie używają włókien pochodzących w 100 % z recyklingu, dzięki czemu gazeta z zeszłego tygodnia może przeistoczyć się w nowe wydanie”.

Można powiedzieć, że papier jest jak dobry przyjaciel – zawsze do Ciebie wróci. W produkcji papieru gazetowego włókna wtórne w dużym stopniu zastąpiły włókna mechaniczne dzięki wysokiej dostępności i wydajności.

„Obróbka drewna, która pozwala uzyskać włókna, wymaga wiele energii” – wyjaśnia Outi. Warunkiem niezbędnym do przeprowadzenia tego procesu jest źródło drewna i potężny system zasilania. W Finlandii, w mieście, w którym znajduje się wytwórnia papieru, światła w domach mieszkańców gasną na sekundę w chwili, gdy zakład rozpoczyna pracę. Jeden taki zakład zużywa więcej energii na godzinę niż przeciętny dom przez cały rok.

Tektura do produkcji opakowań wykonana jest z włókien pierwotnych (dla opakowań podstawowych) lub materiałów pochodzących z recyklingu (dla opakowań pośrednich). Opakowania podstawowe, czyli te, w których kupujemy produkty, wytwarza się z włókien pierwotnych, ponieważ możliwości zadruku i atrakcyjny wygląd są w ich przypadku ważne Największy format zwany tekturą opakowaniową jest produkowany na bazie włókien wtórnych i pełni funkcję opakowania pośredniego zabezpieczającego wysłany towar. Z przyczyn ekonomicznych i z myślą o ochronie wysyłanych towarów coraz częściej stosuje się lżejsze, bardziej ekologiczne i wytrzymałe opakowania.

W ostatnim czasie nastąpił przełom w produkcji kubków papierowych. Czy zdajesz sobie sprawę z tego, że kubek z kawą na wynos zawiera plastik, aby zachować kształt po nalaniu napoju? To ma się wkrótce zmienić. Nowy proces produkcji wolny od plastiku sprawi, że kubki będą w pełni zdatne do recyklingu.

Papier toaletowy: produkt luksusowy czy artykuł pierwszej potrzeby?

Kolejną częścią tego przemysłu jest grupa produktów z bibuły. W Europie Zachodniej co roku zużywa się ponad 20 miliardów rolek papieru toaletowego, dzięki czemu przemysł ten warty jest około 10 miliardów euro.

Dawniej to, czego używano jako papieru toaletowego, zależało od statusu społecznego: bogaci Rzymianie używali wełny z wodą różaną, a francuska szlachta – tkanin koronkowych. Dla współczesnych elit papier toaletowy jest również oznaką luksusu. Na przykład Beyoncé używa wyłącznie produktu portugalskiej marki Renova kosztującego do trzech dolarów za rolkę, który dostępny jest w unikalnych kolorach, takich jak czerwony, niebieski i zielony.

Dla większości z nas papier toaletowy jest artykułem pierwszej potrzeby. W ankiecie, w której zapytano respondentów, jakie przedmioty zabraliby ze sobą na bezludną wyspę, 49% osób wskazało papier toaletowy, co dało mu pozycję wyższą od żywności.

Papier ma potencjał

Prognozy wskazują, że przemysł papierniczy, który obejmuje też serwetki, ręczniki papierowe i pieluchy, będzie dalej błyskawicznie się rozwijał w związku z rosnącą dbałością o higienę i wzrostem zarobków w krajach dynamicznie rozwijających się, jak np. Chiny.

„Ta dobra koniunktura obejmie wkrótce inne kraje” – mówi Outi – „największy wzrost spodziewany jest na rynku artykułów higienicznych dla kobiet. Promowanie wśród kobiet idei dbania o zdrowie zyskuje w ostatnich latach na znaczeniu”.

Nowe wyzwania zmieniającego się rynku

Habasit jest liderem w zakresie procesów produkcyjnych w przemyśle drukarskim i papierniczym, a Outi nie ma wątpliwości, że firma sprosta wyzwaniom zmieniającego się rynku. W branży opakowań taśmy Habasit mają silną pozycję, usprawniając skomplikowaną automatyzację procesu produkcyjnego. W tak wymagających aplikacjach każda taśma musi cechować się stałym współczynnikiem tarcia, stabilnością wymiarową i wysoką odpornością na ścieranie.

Taśmy procesowe z nakładką elasto­merową doskonale nadają się też do transportu delikatnych materiałów, takich jak bibuła.

„Papier toaletowy jest artykułem bardzo delikatnym” – wyjaśnia Outi. „Jego produkcja wymaga wysokiej jakości taśm zapewniających przyczepność w taki sposób, aby nie uszkodzić papieru”.

Wymogi wobec taśm są różne, lecz rozwiązania w ofercie Habasit spełnią je wszystkie. O branży papierniczej można powiedzieć wiele, ale nie to, że umiera. Pozostaje ważną częścią naszego życia i nic nie zwiastuje jej rychłego końca. (ST)

wczytywanie strony

proszę czekać...

HIGHLIGHTS / archiwum

HABASIT HIGHLIGHTS / select location

Habasit