Jak ból głowy zmienił bieg historii

Historię współczesnej opony zapoczątkowała silna migrena. W 1888 roku pewnemu chłopcu z Belfastu cierpiącemu na nawracające bóle głowy zalecono jazdę na rowerze. Widząc, jak syn męczy się na wyboistej, brukowanej drodze, jego ojciec, John Boyd Dunlop, znany weterynarz, szybko zorientował się, że taka terapia nie przyniesie spodziewanych efektów. Twarda guma opasająca koła pojazdu nie amortyzowała wstrząsów. Wówczas w głowie Dunlopa zaczął kiełkować rewolucyjny pomysł.

Gumową matę pokrywającą stół operacyjny w swojej przychodni weterynaryjnej pociął na paski, które połączył formując rurę, następnie skleił przeciwległe końce rury, nadając jej kształt okręgu. Później owinął powierzchnię paskami płótna, uszczelnił konstrukcję płynną gumą i napompował. Tak powstała pierwsza opona. Wynalazek Dunlopa doceniono już rok później, kiedy to irlandzki cyklista Willie Hume, wygrał dzięki nowatorskim oponom dwa wyścigi, docierając do mety bez żadnego bólu głowy.

Światowy rekord Guinnessa w produkcji opon

Obecnie na świecie działa ponad 900 zakładów produkujących opony. W roku 2015, w samych tylko Stanach Zjednoczonych wyprodukowano prawie 170 milionów opon. Co ciekawe, największym producentem opon na świecie, który ustanowił rekord wpisany do księgi Guinnessa, pozostaje grupa Lego, która w 2011 roku wyprodukowała ponad 318 milionów opon do zabawek.

Mimo tych imponujących liczb o oponach przypominamy sobie zazwyczaj wtedy, gdy zaczynają przysparzać nam problemów. Rzadko kiedy postrzegamy je w kategorii gwaranta bezpieczeństwa, a właśnie taką rolę mają pełnić. Większość kierowców wie co to znaczy „złapać gumę”, jednak dzięki coraz bardziej zaawansowanym rozwiązaniom technologicznym zdarza się to coraz rzadziej. Istotna dla bezpieczeństwa kierowców jest również rzeźba bieżnika opony, która wpływa na długość drogi hamowania.

W 1901 roku, kilkanaście lat po zbudowaniu przez Henry'ego Forda pierwszego samochodu, sprzedano siedem tysięcy samochodów, a wraz z nimi 28 000 opon, a także wyprodukowano oszałamiającą liczbę 68 000 opon zapasowych. Ówczesne drogi stwarzały mało sprzyjające warunki do jazdy, w związku z czym wymiana opon stanowiła stały element podróżowania. Z tego względu w każdym pojeździe przewożono nawet cztery opony zapasowe.

Co dzieje się za kulisami

Podczas gdy producenci opon nieustannie starają się zapewnić kierowcom najwyższy poziom bezpieczeństwa, Habasit dostarcza im niezawodnych taśm, wykorzystywanych na każdym etapie produkcji.

„Cały proces produkcji opon wiąże się z różnymi wymogami technicznymi, ponieważ rozpoczyna się od surowców, a kończy na gotowym produkcie” – wyjaśnia Jens Niepmann, Key Account Manager ds. branży motoryzacyjnej i produkcji opon w firmie Habasit. „Naszym zadaniem jest dostarczenie rozmaitych taśm o zróżnicowanych właściwościach, a przy tym odpornych na szereg czynników, jak temperatura, zużycie, hydroliza czy działanie środków chemicznych”.

Zaskakujący skład opon

W zależności od żądanych właściwości, np. niskiego oporu toczenia lub najwyższej przyczepności, do produkcji opon można wykorzystać ponad 200 różnych składników, takich jak kauczuk naturalny i syntetyczny, sadza, krzemionka oraz wiele różnych substancji chemicznych.

W związku z panującą tendencją do zmniejszania emisji dwutlenku węgla, producenci zaczęli rozważać możliwość pozyskiwania kauczuku syntetycznego z olejów alternatywnych, np. rzepakowego, pomarańczowego czy słonecznikowego. Jest to krok nie tylko w stronę zrównoważonego rozwoju, ale również poprawy właściwości opon. Badacze pracują również nad metodą zastąpienia drogich wypełniaczy, np. sadzy i krzemionki olejami, włóknami celulozowymi lub innymi materiałami pochodzenia roślinnego. Do innych zaskakujących składników należą skrobia kukurydziana, mniszek lekarski, łupiny orzechów oraz masa celulozowa.

Pomoc drogowa, na jaką czekasz

Niezależnie od tego, czy do produkcji opon używa się kwiatów, czy mlecznego soku z kauczukowca, proces ten wymaga wysokiej temperatury i zastosowania substancji lepkich.

„W początkowej fazie obróbki guma może osiągać temperaturę 150 –160°C” – tłumaczy Jens Niepmann. „Dla taśm transportujących to środowisko bardzo trudne, a ponieważ w mieszance gumowej zachodzą procesy chemiczne, właściwości półproduktów ulegają zmianie nawet podczas transportu”.

Do produkcji jednej opony potrzebne są taśmy procesowe, modularne oraz szerokie pasy zębate. W dużym zakładzie, gdzie wytwarza się do 20 000 opon dziennie, proces montażu musi przebiegać sprawnie i wydajnie. Nawet najkrótsza przerwa w produkcji może przekładać się na duże straty dla firmy. Wystarczy wyobrazić sobie uszkodzoną na drodze ekspresowej oponę pomnożoną przez 20 000.

Tutaj właśnie pomocą służy Habasit, zapewniając nie tylko kompleksowe rozwiązania na każdym etapie produkcji, ale także wyjątkowy produkt – odpowiednik pomocy drogowej, której oczekuje branża. Linia do produkcji opon wymaga zastosowania wielu pasów zębatych. W przypadku awarii jednego pasa nieprzewidziany czas przestoju generuje koszty i opóźnia produkcję. Jeżeli konieczna jest wymiana kilku pasów pracujących na jednej linii, oznacza to nawet dziesięć godzin przestoju oraz konieczność zaangażowania czterech lub pięciu pracowników. Pamiętajmy, że w każdym zakładzie produkcja odbywa się na kilku liniach!

Przedstawiamy mechaniczną złączkę HabaSYNC® Hinge Joint do pasów zębatych

Ten niewielki element jest solidnie zamocowany w pasie zębatym. Obydwa końce wykonanej ze stali nierdzewnej złączki połączone są z metalową zawleczką, którą można w łatwy sposób wysunąć, co umożliwia szybki i wygodny demontaż pasa. Producenci opon z całego świata przyznają, że produkt znacząco przyczynia się do obniżenia kosztów produkcji i poprawy wydajności.

Wszyscy wiemy, że awarii, czy to tych na poboczu, czy na linii produkcyjnej, nie da się uniknąć, ale bólu głowy – już tak. Podążając ścieżką wytyczoną przez Johna Boyda Dunlopa, Habasit opracowuje nowe rozwiązania zapewniające klientom największy komfort. (ST)

Craig Kenhart Industry Segment Manager

Jens Niepmann Industry Key Account Manager dla branży motoryzacyjnej i produkcji opon

Odwiedź nasze stoisko na targach Tire Technology Expo 2019 które odbywać się będą w Hanowerze w Niemczech od 5 do 7 marca 2019 r. www.tiretechnology-expo.com.

Jak ból głowy zmienił bieg historii

wczytywanie strony

proszę czekać...

HIGHLIGHTS / archiwum

HABASIT HIGHLIGHTS / select location

Habasit