Nowe podejście do produkcji: odpowiedzialne pakowanie

Luca Grazzini Luca Grazzini Industry Segment Manager

Każdego roku wytwarza się ponad dziesięć milionów ton opakowań. Ogromne zapotrzebowanie na papiery ozdobne, wypełniacze piankowe, pudełka i torebki sprawia, że jest to jedna z najbardziej rentownych dziedzin przemysłu na świecie. Pomimo swojej skali, branża ta stanowi swego rodzaju „niewidzialną siłę” na rynku. Konsumenci dosyć szybko pozbywają się opakowania, które dzieli ich od produktów spożywczych: skrzydełek z kurczaka, brokułu czy bochenka chleba. Nie tylko artykuły spożywcze, ale także niemal wszystkie inne produkty sprzedawane są w opakowaniach, za które płacimy tylko po to, aby w domu wyrzucić je do śmieci.

Postęp w branży opakowań, zapewniający skuteczniejszą ochronę przed bakteriami i wydłużenie okresu przydatności towarów, jest niewątpliwie kluczowym czynnikiem w ograniczaniu ilości odpadów.

Ze względu na zwiększoną globalną świadomość problemu, około 60% wszystkich opakowań jest obecnie odzyskiwanych i poddawanych recyklingowi, ale czy da się zrobić coś więcej? W miarę jak producenci na nowo analizują kwestię odpowiedzialności społecznej, konieczna staje się zmiana strategii produkowania opakowań.

Kreatywna współpraca

Już od dziesięcioleci firma Habasit uchodzi za niezawodnego i uznanego partnera dla tysięcy klientów wywodzących się z branży opakowań. Jesteśmy także doskonale przygotowani do tego, aby sprostać wymaganiom rozwijającego się rynku produktów ekologicznych. Ściśle współpracujemy z naszymi kontrahentami w celu opracowania indywidualnych rozwiązań, które są jednocześnie ekonomiczne, wydajne oraz przyjazne dla środowiska. Bogaty asortyment taśm transportujących niesie ze sobą możliwość tworzenia koncepcji, które nie tylko spełniają najsurowsze wymagania rynkowe, lecz także pozwalają na uzyskanie przewagi konkurencyjnej i wizerunkowej.

Ukłon w stronę ekologii

Przedsiębiorstwa na całym świecie starają się sprostać wyzwaniu, jakim są zrównoważone strategie marketingowe. Coraz częściej okazuje się, że przedstawiciele pokolenia Y (tzw. milenialsi) są bardziej zainteresowani samym doświadczeniem kupowania niż posiadaniem produktu. To z kolei zaczyna odbijać się zarówno na samych produktach, jak również ich opakowaniach.

Jeden z berlińskich sklepów spożywczych, działający pod nazwą Unpacked, nie wykorzystuje żadnych opakowań − wszystkie towary sprzedawane są luzem. Klienci przynoszą swoje własne pojemniki lub wypożyczają skrzynki, które można oddać przy okazji kolejnych zakupów.

Pangea Organics, firma kosmetyczna z Boulder (Colorado), sprzedaje swoje produkty w biodegradowalnych wytłoczkach wykonanych z pulpy roślinnej, zawierającej nasiona. Klienci mogą dosłownie zasadzić takie opakowanie w doniczce i cieszyć się własną uprawą, np. bazylii.

Działający na Florydzie browar Saltwater Brewery nie pakuje puszek z piwem w folię - została ona zastąpiona ekologicznym, jadalnym zamiennikiem wykonanym z jęczmienia i chmielu, pozostałych w procesie warzenia. Takie opakowanie nie tylko ulega bezpiecznemu rozkładowi, ale także − w razie przedostania się do oceanu − stanowić będzie zdrową przekąskę dla ryb.

Nawet tak wielkie korporacje jak Coca-Cola podejmują działania mające na celu zmianę status quo. Niedawno firma zaprojektowała puszkę z wypukłym logo pozbawionym czerwonej farby, która zazwyczaj rozpylana jest na aluminiową powierzchnię. Ta niewielka zmiana przyczyniła się do ograniczenia zanieczyszczeń powietrza i wody, które nieodłącznie towarzyszą procesowi barwienia, a także do zmniejszenia ilości energii zużywanej do oddzielania toksycznej farby od aluminium w procesie recyklingu. Puszka stanowi zatem atrakcyjne i stylowe opakowanie, które podoba się klientom, a jednocześnie przyczynia się do działań proekologicznych.

Firma Habasit również jest mocno zaangażowana we wspieranie ochrony środowiska, zarówno na szczeblu lokalnym jak i globalnym. Niezależnie od tego, czy sprawa dotyczy transportu produktów sprzedawanych luzem, czy też opakowań zbiorczych − Habasit zawsze znajdzie proste i ekonomiczne rozwiązanie.

(R)ewolucja w świecie opakowań

Umiejętność dostosowywania się do panujących warunków od zawsze leży u podstaw sukcesów firmy Habasit. Opracowywanie rozwiązań umożliwiających klientom wdrażanie swoich pomysłów motywuje naszych inżynierów do ciągłego poszukiwania innowacji.

W wytwarzaniu opakowań nie ma rozwiązań uniwersalnych. Dzięki odpowiedniej wiedzy i doświadczeniu inżynierowie Habasit potrafią efektywnie wykorzystać pełną gamę oferowanych taśm i pasów. Obejmuje ona produkty z serii HabasitLINK®, Grabber, czy HabaSYNC®, które doskonale nadają się do różnorodnych aplikacji, np. kształtowania opakowań, napełniania, zgrzewania, obkurczania folii oraz paletyzowania. Co więcej, po zastosowaniu dodatkowych modyfikacji, takich jak szlifowanie, usuwanie zębów, frezowanie rowków lub wycinanie otworów, otrzymujemy wersje produktów idealne do wielu innych aplikacji.

Nadchodzą zmiany

Każdy z nas z pewnością miał kiedyś do czynienia z nieodpowiedzialnym pakowaniem. Popularyzacja handlu elektronicznego dodatkowo nasiliła to zjawisko; niewielkie produkty często pakowane są w plastikowe torebki, wkładane do większych pudełek, do których wsypuje się jeszcze wypełniacz piankowy. Obliczenia przeprowadzone niedawno przez szwedzkich badaczy wykazały, że ciężarówki transportujące produkty sprzedawane przez Internet przewiozły ponad 100 milionów litrów powietrza w ciągu zaledwie jednego roku.

Optymalne pakowanie jest jednak możliwe. W firmie Habasit rozumiemy, że im skuteczniej sprostamy potrzebom naszych klientów, tym bardziej realne stanie się osiągnięcie celu zrównoważonej i bezodpadowej produkcji na świecie. (ST)

Aby dowiedzieć się więcej na temat rozwiązań Habasit dla branży opakowań, odwiedź nasze stanowisko na targach: Fachpack w Norymberdze (Niemcy) w dniach 25 − 29 września 2018 r.www.fachpack.de/en

wczytywanie strony

proszę czekać...

HIGHLIGHTS / archiwum

HABASIT HIGHLIGHTS / select location

Habasit